Care sunt cele 6 moduri de a scăpa de drumurile la ghișee în ceea ce privește obligațiile cetățeanului ??

Printre nevoile identificate privind sistemul administrativ public din România, se numără cea de debirocratizare a serviciilor oferite cetăţenilor, de simplificare a procesului de soluţionare a solicitărilor venite din partea cetăţenilor, de a avea un sistem integrat în care aplicațiile software existente în cadrul fiecărui compartiment să comunice între ele pentru a găsi mult mai ușor informația căutată, precum și nevoia de digitalizare a proceselor interne.

În era tehnologiei trebuie să ții pasul cu inovația, ceea ce este și mersul normal al lucrurilor. Conform statisticilor, gradul de digitalizare al României este unul scăzut raportat la nivelul UE însă cu pași mărunți ne aliniem la standardele globale (smartcity, eguvernare, service publice online, IoT)

Anamaria Ionică- SmartCity Solution

Soluțiile de e-guvernare bazate pe tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) şi social media reprezintă surse importante pentru inovaţie, prin infrastructura şi potenţialul de inovare, ceea ce poate conduce la realizarea mai multor tipuri de inovaţii.

Potenţialul inovativ al TIC şi social media se referă la mai multe caracteristici încorporate în aceste tehnologii, de exemplu capacitatea de a prelucra cantităţi mari de date, informaţii în mod sofisticat, capacitatea de a îmbunătăţi accesul la informaţii şi cunoştinţe din punct de vedere funcţional şi geografic, puterea de a îmbunătăţi transparenţa proceselor, a organizaţiilor publice, capacitatea de a monitoriza şi controla aceste procese, potenţialul de a comunica, vizualiza şi facilita toate tipurile de interacţiuni dintre administrație și cetățeni. Pentru autorităţile publice folosirea Internetului aduce avantajele clasice ale disponibilităţii, informaţia pe site fiind oferită 24 de ore din 24, 365 de zile pe an şi al accesibilităţii şi interacţiunii, persoanele interesate putând accesa informaţia şi efectua tranzacţiile de oriunde au acces la Internet în lume. Administraţiile din aproape întreaga lume folosesc deja Internetul de la forme simple la forme mai complexe. În cazul ţărilor dezvoltate se constată dualismul autorităţi locale vs. autorităţi centrale. O primă tendinţă este ca autorităţile locale să fie mai active, mai aproape de cetăţean cu aplicaţii cum sunt:

  • eliberare permise de conducere
  • plata amenzi
  • plata taxe și impozite online
  • înregistrare vot
  • achiziții
  • spațiu electronic pentru completarea asistată a formularelor electronice
  • registre online
  • licitații
  • ghiduri online
  • depunere documente online
  • portal etc.

O astfel de soluție de e-guvernare locală adaptată legislației în vigoare din România este CityManager.

Ce acțiuni se pot întreprinde prin intermediul programului informatic , CityManager?  Simplu:

  • Posibilitatea depunerii documentelor online, direct pe site-ul Instituției, fără a mai fi necesară deplasarea la sediul Instituției.
  • Semnalarea problemelor, prin sesizări, oricând și de oriunde există conexiune la internet, de pe orice dispozitiv, inclusiv de pe smartphone, cu posibilitatea de a atașa imagini foto/video.
  • Acces in timp real la informațiile de interes public, inclusiv de pe telefonul mobil
  • Verificarea statusului documentului depus fie fizic, la sediul Instituției, fie Online- direct pe site-ul Instituției
  • Plata amenzilor de circulație online, cu cardul, direct pe site-ul Instituției, inclusiv de pe telefonul mobil
  • Siguranța datelor și documentelor stocate într-o platformă profesională de servicii CLOUD oferită de Microsoft

Soft-ul informatic a fost dezvoltat bi-direcțional, având implicații și beneficii nu doar în favoarea cetățenilor deserviți ci și în beneficiul funcționarilor publici și a simplificării procedurilor birocratice.

Dintre aceste beneficii adresate angajaților din sistemul public amintim:

  • Reducerea birocrației
  • Reducerea procesului costisitor și greoi de înregistrare a unor documente/cereri prin implementarea unui modul de registratură electronica
  • Fluidizarea fluxului de documente intern
  • Ghidarea funcționarului public în realizarea task-urilor zilnice
  • Ghidarea funcționarului în ceea ce privește realizarea controlului intern managerial
  • Reducerea erorilor umane
  • Alertarea funcționariilor publici privind termene limită
  • Alertarea funcționarilor în momentul actualizărilor legislative
  • Gestiune electronica și automată a anunțurilor de interes public, a declarațiilor de interes public, declarațiilor de avere, dispozițiilor Primarului și hotărârilor rapid și simplu
  • Posibilitatea de delegare din program a sarcinilor către cei avizați din cadrul Primăriei
  • Modulele de calendar, devize, concedii și înlocuitori deservesc departamentul administrativ, oferind o imagine de ansamblu a activității Primăriei și asigură continuitate privind atribuțiile funcționariilor publici
  • Responsabilizarea angajaților