Un oras devine inteligent atunci cand investitiile in capitalul uman si social, infrastructura de transport existent si comunicatiile modernizate contribuie pentru o dezvoltare economica si un nivel de trai ridicat printr-un management inteligent al resurselor umane si prin participarea sustinuta si activa a cetatenilor sai.

Orașele inteligente trebuie sa tina cont de 6 axe principale si anume:

  • Conectarea transportului
  • Resursele umane
  • Capital social si uman
  • Calitatea vietii
  • Participarea activa a cetatenilor in guvernarea oraselor
  • Tehnologia informatica

 

Exemplul Bucuresti:

Planurile Primariei Municipiul Bucuresti de dezvoltare a infrastructurii inteligente in Bucuresti cuprind urmatoarele directii:

  • sistem integrat de management al traficului, implementarea unui sistem de bike-sharing, modernizarea transportului public, implementarea unor sisteme informatice integrate privind transportul, gestionarea situatiilor de urgenta intr-un mod inteligent.

In acest sens, Primarul Municipiului Bucuresti declara in luna iulie 2017 urmatoarele:

Noul Centru de control si monitorizare a traficului din Capitala are comanda unica, integrata, pentru sistemul de management al transportului public, sistemul de control al traficului urban si sistemul de supraveghere video. Este un prim pas catre transformarea Bucurestiului intr-un smart city si ne dorim ca acesta sa fie continuat, astfel incat, in urmatorii ani, sa putem spune ca orasul nostru este cu adevarat smart. Atunci cand am preluat mandatul de Primar General, aproximativ 100 de intersectii din cele semaforizate erau integrate intr-un sistem de management al traficului care era depasit ca uzura morala si fizica si nu putea sa faca fata sub nici o forma cerintelor. In acest moment avem un sistem care este adaptat noilor descoperiri in ceea ce priveste sistemele hardware si software„. Investitia s-a ridicat la aproximativ 260 de mii de euro si are ca scop fluidizarea traficului cu 20-30%.

Acest Centru de control si management al traficului are 280 de camere video amplasate in Capitala, atat in zona intersectiilor, cat si in principalele puncte strategice ale orasului, iar toate aceste informatii pot fi observate si monitorizate in timp real din cadrul centrului.

Alte actiuni luate in calcul pentru modernizarea Bucurestiului si transformarea sa in oras smart sunt: achizitionarea unor autobuze noi dotate cu wifi, aplicatie online accesibila pentru gestionarea parcarilor si fluidizarea traficului, Civic Alert 2015-o aplicatia gratuita pentru mobil prin intermediul careia cetatenii pot reclama autoritatilor locale diverse probleme din oras. Problemele ce pot fi sesizate sunt: gropi in carosabil, ambuteiaje in trafic, masini parcate neregulamentar, maidanezi, semafoare defecte, strazi inundate, defrisari, gunoi aruncat pe strada, constructii ilegale si, mai nou, incalcarea legii antifumat. Reclamatiile sunt directionate automat catre institutiile relevante.

Exemplul Cluj:

Clujul se afla printre cele mai avansate orase din punctul de vedere al inovatiei si transformarii intr-un oras inteligent.

Printre proiectele adoptate se numara: aplicatia My Cluj– o aplicatie prin intermediul careia cetatenii pot transmite sesizarile locale direct catre Primarie. Aplicatia My Cluj este gratuita si poate fi descarcata de pe dispozitivele de tip smartphone care folosesc sistemele de operare Android sau iOS.

O aplicatie pentru parcarile din centrul orasului– o aplicatie care monitorizeaza locurile de parcare disponibile in cele 6 parcari cu bariera din municipiu Cluj-Napoca. Numarul total de locuri de parcare care se regasesc in aplicatie este de 1.309. Pe langa gradul de ocupare al parcarilor cu bariera, aplicatia Primariei arata tendintele din ultimele 5 minute – mai exact numarul de masini care au intrat si numarul de masini care au iesit – din cele 6 parcari inscrise in aplicatie. Un alt proiect este reprezentat de mai multe aplicatii gandite pentru transportul public in comun- aplicatii care permit plata online a biletelor, gasirea mijloacelor de transport online, consultarea orelor si rutelor in timp real si plata biletelor prin SMS- „mobilPay Wallet”.

Alte orase din Romania care au adoptat si implementat proiecte in acest sens sunt: Oradea, Alba-Iulia, Sibiu, Timisoara, Constanta si nu numai.

Singurul impediment in acest sens este faptul ca aceste initiative locale nu sunt cuprinse intr-un sistem integrat, ci sunt franturi de aplicatii- gestionate separat.

Romania mai are mult de parcurs pana se va alinia initiativelor integrate din alte orase europene ca Barcelona, Munchen, Copenhaga, Amsterdam si altele care sunt mult mai avansate pe harta oraselor  inteligente.

Este nevoie de o colaborare stransa intre administratia publica si celelalte entitati implicate in acest proces de transformare. Nu ne ramane decat sa ne implicam atat noi ca cetateni cat si mediul de afaceri si factorii de decizie in adoptarea si implementarea unor solutii smart care au ca principal scop imbunatatirea calitatii vietii, simplificarea proceselor si metodelor de lucru si ocrotirea mediului inconjurator.